الأحد, 09 ابرايل 2023 10:09 صباحًا 0 619 0
الجانى والضحية
الجانى والضحية

 

 

فى معظم العلاقات الفاشلة مافيش ظالم ومظلوم..مافيش جانى وضحية..فيه مسئولية مشتركة متوزعة بين الطرفين..فيه حد أذى، وحد سمح بالأذى..فيه حد فتح حدوده وساب أرضه مستباحة، وحد اخترق واستباح وعاث فى الأرض دى فساداً..فيه حد وأد (دفن) وحد سمح بالوأد (الدفن)..ماتلبسش دور الضحية وتصدقه علشان تعفى نفسك من المسئولية، لأن ده هايخليك تكرر نفس الغلطة مرة ومرات..وبرضه ماتسمحش للطرف التانى يلبسك دور الجانى وتصدقه، علشان يحسسك بالذنب اللى فوق طاقتك واحتمالك..وده هايخليك برضه تكرر نفس الغلطة مرة ومرات..أقبل، وسامح، وشوف مسئوليتك..وافتكر إن ربنا زى ما هيسأل اللى وأد، هيسأل الموؤدة "بأى ذنب قتلت"

#العرااب

#اسلام_الخولي

سجل معنا أو سجل دخولك حتى تتمكن من تسجيل اعجابك بالخبر

محرر الخبر

1 admin
محرر

شارك وارسل تعليق